window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-DKS1HHTYWV');

Direct weten wat we voor je kunnen betekenen?

info@cmi-nederland.nl

085-7435000

Upload datum: 30-09-2021

Zwaar verkeer en milieuzone Utrecht

Uitbreiding verbodszone zwaar verkeer & strengere milieuzone

In de Utrechtse binnenstad, gekenmerkt door haar karakteristieke werfkelders, mogen op diverse plaatsen geen vrachtwagens & voertuigen met een aslast van meer dan 2 ton meer rijden. Dit gebied is per juli uitgebreid met; de Zadelstraat, 't Hoogt, de Haverstraat en een deel van de Springweg.

Om het vrachtwagenverbod te kunnen handhaven heeft de gemeente Utrecht in juli op diverse plaatsen breedte beperkende paaltjes geplaatst. Dit betreft onder andere de; Oudegracht, (Kromme) Nieuwegracht, Plompetorengracht, Drift, Trans, Twijnstraat, Brigittenstraat, Drakenburgstraag en de Bijlhouwerstraat. 

De komende tijd zal er camerahandhaving met kentekenherkenning plaats gaan vinden. Hierdoor krijgen de te zware voertuigen automatisch een boete. Ook wordt er onderzoek gedaan naar ontheffing voor voertuigen (bijvoorbeeld bouwverkeer) waarvan het transport noodzakelijk is en niet op een andere manier kan. Hiervoor zou het bijvoorbeeld noodzakelijk kunnen zijn te zwakke werfkelders extra te versterken. 

In de bovenstaande afbeelding zie je de milieuzone van de stad Utrecht. Deze milieuzone geldt voor zowel voor vrachtwagens als personen- en bestelauto's! In de Utrechtse milieuzone mogen sinds april 2021 alleen voertuigen komen met een emissieklasse 4 of hoger. De boete voor het toch inrijden van de milieuzone met een voertuig met een te lage emissieklasse bedraagt € 100,- voor personen- en bestelauto's, voor vrachtwagens is dit bedrag € 250,-. 

Per 1 januari 2022 wordt de milieuzone nog strenger, vanaf dan mogen alleen vrachtwagens met emissieklasse 6 de milieuzone nog in. Deze strengere eis is landelijk en geldt dus straks in alle milieuzones van de diverse Nederlandse steden. (Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, Tilburg en Utrecht). 

De gemeente Utrecht bekijkt momenteel de mogelijkheden om de milieuzone verder uit te breiden tot de snelwegring (A12, A2, A27 & N230). Hier wordt uiterlijk in januari 2023 een voorstel voor gedaan. 

In 2025 wordt de milieuzone nog strenger gemaakt, vanaf dat moment mogen alleen nog uitstootvrije (zero emission) voertuigen de milieuzone in. Voor bestelauto's en vrachtwagens welke voor 2025 gekocht zijn geldt een overgangsregeling. Vanaf 2028 moeten alle bestelauto's uitstootvrij zijn in de zero emission zone (huidige milieuzone). De rijksoverheid bied tot 31 december 2025 een subsidie aan ondernemers die overstappen op een nieuwe schone bedrijfsauto. Dit wordt aangevuld met diverse belastingregelingen die het investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maakt. 

Heb je een vraag over dit nieuwsartikel?

Christiaan Vuurens, Marketing en inkoop

Vind je dit interessant?

Laat je, net als honderden andere professionals, informeren via onze nieuwsbrief.

Inschrijven

Relevant nieuws

Prijsverhogingen

Upload datum: 15-10-2021

Wijziging productielocatie KCS Sierra en Sierra OP

Productie wordt verplaatst van Grafenau (D) naar Pontalier (F)

Upload datum: 08-10-2021